کد خبر ۲۶۶۴۶ انتشار : ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی عنوان کرد

بصیرت و ولایتمداری مهم‌ترین شاخصه حضرت عباس(ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مهمترین ویژگی حضرت عباس (ع) ولایتمداری، بصیرت و دشمن‌شناسی بود.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام محمود رجبی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به تبیین ویژگی‌های حضرت عباس (ع) اشاره و بیان کرد: برخی از ویژگی‌های سردار کربلا در زیارت‌نامه ایشان آمده است.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی‌های حضرت عباس (ع) تصریح کرد: بندگی خالصانه خدا از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت ابوالفضل (ع) به شمار می‌رود و رفتارهای ایشان به گونه‌ای بود که همواره به عنوان فردی شایسته به بندگی خدا می‌پرداختند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیگر ویژگی‌های حضرت عباس(ع) بیان کرد: کمال انسانی، رفتاری، روحی و بینشی از ویژگی‌های خاص آن حضرت بود و پیروی از ولایت به صورت تمام و کمال از دیگر ویژگی‌های حضرت عباس(ع) به شمار می‌رفت.

وی دیگر ویژگی‌های حضرت عباس(ع) را برادری مجاهد و جهادکننده در راه آرمان‌ها و ارزش‌های ولی زمان عنوان کرد و گفت: تمام تلاش‌های حضرت ابوالفضل (ع) مخلصانه بود و به غیر از انگیزه الهی هیچ اقدامی را انجام نمی‌داد و تلاش کرد تا بیشترین حمایت را از ولی زمان خود داشته باشد.

رجبی با اشاره به جهاد حضرت عباس (ع) بیان کرد: آن حضرت در زمانی که باید جهاد می‌کرد، جان خود را در طبق اخلاص قرار داد و برای حمایت به شهادت رسید.

وی جایگاه حضرت عباس (ع) را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقام حضرت ابوالفضل(ع) به گونه‌ای بود که امام حسین(ع) در شام عاشورا خطاب به حضرت عباس(ع) می‌فرماید «جانم فدای تو باد» که این جمله نهایت عظمت شخصیت حضرت را نشان می‌دهد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: سخن امام معصوم حساب شده و از روی گزاف و مبالغه نیست و بر اساس شناخت و صلاحیت‌هایی است که از حضرت عباس(ع) سراغ دارد.

وی اضافه کرد:‌ سخن امام حسین(ع) بر اساس معرفت و بدون مبالغه با نهایت دقت است، زمانی که می‌فرماید برادرت فدای تو باد، نشاندهنده این است که مقام حضرت به اندازه‌ای بالا است که این تعبیر را امام در مورد حضرت عباس(ع) بیان کرده است.

رجبی ادامه داد: فداکاری از دیگر ویژگی‌های حضرت عباس(ع) است که ایشان نهایت فداکاری را در جریان کربلا از خود نشان داد تا جایی که همه برادران را به میدان جنگ می‌فرستند.

وی افزود: حضرت عباس(ع) به دلیل آنکه خود فرماندهی لشکر را به عهده داشت، ولی موقعیت اجازه نمی‌داد، ایشان وارد صحنه شود، بنابراین برادران را به میدان نبرد فرستاد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ حضرت عباس(ع) نخستین فردی بود که برای حضور در جبهه‌های نبرد اعلام آمادگی کرد و فداکاری حضرت برای این بود که برادرانش بروند و مصیبت و غم از دست دادن برادران را تحمل کند.

رجبی با بیان اینکه معرفت و بینش بالای حضرت عباس(ع) از ویژگی‌های دیگر ایشان محسوب می‌شود، گفت: آن حضرت در زمانی‌که به میدان می‌رود، در رجز و اشعار می‌فرماید که من در این مرحله به کارزار آمده‌ام، حتی اگر دستم را قطع کنید، من از دین خود و ولی زمان دفاع می‌کنم، این جملات بصیرت و معرفت حضرت را نشان می‌دهد.

وی همچنین انگیزه دینی و ولایتمداری را مهم‌ترین عامل برای جنگیدن و دفاع حضرت عباس(ع) دانست و گفت: رعایت نهایت ادب و احترام در زندگی از دیگر ویژگی‌های آن حضرت است به همین دلیل نسبت به امام حسین(ع)، حضرت زینب کبری(س) و دیگر اصحاب و برادران نهایت ادب و احترام را قائل بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت عباس(ع) تسلیم فرمایشات امام حسین(ع) بود و با بصیرت و نگاهی تیزبین به مسائل نگاه می‌کرد.

رجبی با اشاره به شناخت و بصیریت حضرت عباس (ع) خاطرنشان کرد: حضرت عباس (ع) به اندازه‌ای در زمینه دشمن‌شناسی مقام و بصیرت بالایی داشت که تقاضای دشمن را شایسته پاسخ دادن نمی‌دانست.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com