کد خبر ۲۷۵۳۹ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد

تهدید سلامت عمومی با استقرار نامناسب واحدهای صنعتی آلاینده در استان قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: برخی واحدهای صنعتی آلاینده در استان، ضوابط استقرار صنایع را رعایت کرده اما به دلیل آلایندگی، سلامت عمومی جامعه را به خطر انداخته اند.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رحمان دانیالی در دیدار مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم با اشاره به برخی معضلات و چالش‌های زیست محیطی در استان، اظهار کرد: احداث سدهای بالادست دریاچه نمک، قطع حقابه‌های تالاب‌ها و رودخانه‌ها و خشکسالی سال‌های گذشته، استان قم را با چالش جدی گرد و غبار و ریزگردها مواجه کرده است.

وی از استقرار برخی واحدهای صنعتی آلاینده در استان که ضوابط استقرار صنایع را رعایت کرده، اما به دلیل آلایندگی، سلامت عمومی جامعه را به خطر انداخته‌اند، انتقاد کرد و گفت: رشد و پیشرفت صنعتی استان باید در راستای توسعه پایدار بوده و تمامی ملاحظات و مولفه‌های زیست محیطی در آن مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم معضل کمبود شدید فضای سبز و کاهش پوشش گیاهی در پیرامون و سطح شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: دفع غیراصولی پسماندها در استان از دیگر مسایلی است که باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی و همکاری میان دستگاهی انجام شود.

وی فراهم‌سازی تمهیدات لازم برای دستیابی به محیط زیست سالم و پایدار را در گرو سیاستگذاری کلان مناسب و حضور جدی مدیریت عالی استان در این زمینه دانست و گفت: امیدواریم با همکاری و هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی به ویژه در زمینه آموزش، فرهنگسازی و جلب مشارکت‌های مردمی بتوانیم به محیط زیست مطلوب و در شأن نام و جایگاه قم دست پیدا کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم نیز در این دیدار با بیان اینکه وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی استان در دهه‌های گذشته مناسب‌تر از امروز بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه کم‌توجهی و نگاه بخشی در حوزه محیط زیست در گذشته، چالش‌های بسیاری از جمله تغییر اقلیم و خشکسالی، ریزگردها، شوری بسیار آب و گسترش انواع بیماری های جسمی و روانی را به دنبال داشته است.

ابراهیم حاجی مظفری با بیان اینکه رعایت ملاحظات زیست محیطی، نباید در روند توسعه و پیشرفت استان مورد غفلت واقع شود، اظهار کرد: استان قم از استان‌های مهاجرپذیر است که جمعیت آن در سال‌های گذشته به شدت رشد پیدا کرده و در این میان تناسبی میان تراکم جمعیتی و مسایل زیست محیطی از جمله مدیریت پسماند، تامین منابع آبی و فضای سبز وجود ندارد.

وی در پایان بر نقش مهم و موثر تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در فرهنگسازی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در جامعه تاکید کرد و گفت: تشکل‌ها از توانمندی و ظرفیت بالای علمی و اجرایی برخوردار بوده و می‌توانند با حضور و مشارکت جدی در حوزه محیط زیست، بخشی از کمبودهای اعتباری و نیروی انسانی این اداره‌کل را پوشش دهند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com