کد خبر ۲۹۳۰۲ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۶
مدیرکل ارشاد قم:

محدودیت های اعتباری باید از حوزه فرهنگ و رسانه برداشته شود

حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت:اعتبارات فصل 5 استانی قم رقم نازلی حدود 600 میلیون ریال را دارد، که حتی برای تامین هزینه برگزاری یک همایش و رویداد بزرگ فرهنگی هم کافی نیست.

به گزارش قم نا به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی روز چهارشنبه در نشست صمیمی رییس مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران و اصحاب رسانه قم به مناسبت روز خبرنگار در تالار شهید آوینی اداره کل ارشاد این استان، با بیان اینکه برغم محدودیت های اعتباری در استان بخشی از اعتبارات ارشاد قم باید از محل اعتبارات استانی تامین شود، اظهار داشت: طبق دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی تنها 1.7 درصد اعتبارات سایر، فقط می تواند به کمک های بلاعوض دولت به حوزه فرهنگ، رسانه و هنر اختصاص پیدا کند، که با وجود این ابلاغیه حتی اگر استاندار هم بخواهد کمکی در این زمینه به ارشاد داشته باشد، با محدودیت مواجه است.
مدیرکل ارشاد قم با اشاره به ضرورت مستثنی شدن مراکز فرهنگی از این دستورالعمل، تصریح کرد: اعتبارات فصل 5 استانی قم رقم نازلی حدود 600 میلیون ریال را دارد، که حتی برای تامین هزینه برگزاری یک همایش و رویداد بزرگ فرهنگی هم کافی نیست.
دانشی همچنین افزود: شهرداری قم برای خانه مطبوعات استان یک فضا و محل مناسبی را اختصاص دهد، تا اصحاب رسانه استان محل در خور شانی را برای برگزاری نشست ها، همراهی ها و همدلی ها و کارهای بزرگ دیگر داشته باشند.
وی همچنین با تاکید بر حمایت های مالی با تسهیلات کم بهره از نشریه های محلی این استان، تصریح کرد: انتظاری که از قم به عنوان یک مرکز بزرگ خبری، علمی، فقهی و فرهنگی می رود می طلبد که در این استان از نظر دانشگاهی و علمی نیز پا به پای سایر بخش ها رشد متوازنی صورت گیرد، که در این راستا تاسیس دانشکده خبر در مجموعه مراکز آموزش عالی استان می تواند به شدت راهگشا باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار خبرنگاری و فعالیت رسانه ای، اظهار داشت: ادای احترام به اصحاب رسانه به خاطر تلاش ها، زحمات و کوشش های آنها در عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه ضروری است.
مدیرکل ارشاد قم با اشاره به انتشار 269 نشریه مکتوب تخصصی و عمومی در استان تصریح کرد: 27 خبرگزاری و همچنین 15 روزنامه سراسری نیز در این استان دارای نمایندگی هستند.
مدیرکل ارشاد قم با اشاره به عضویت 300 نفر در خانه مطبوعات استان و فعالیت این تعداد در بخش های مختلف خبری و رسانه ای تصریح کرد: این حجم از تلاش و کار و انتظارهایی که از شهر قم به عنوان مرکزیت جهان تشیع و یک پایگاه بزرگ و عظیم برای جهان اسلام می رود، توجه بیش از پیش به عرصه مطبوعات و فرهنگ را طلب می کند.
وی با بیان اینکه مرکزیت فقهی، علمی، معنوی و جایگاهی که قم دارد، توجه مضاعف به حوزه مطبوعات و رسانه در این استان را به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است، افزود: برای معرفی فقه اسلامی و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باید ضمن اندیشیدن در ژرفای علوم قرآنی و مکتب های علمی، فقهی، فلسفی و عرفانی کار فرهنگی نیز انجام داد.
دانشی با اشاره به برپایی جشنواره های بزرگی مانند جشنواره کریمه اهل بیت، طلیعه ظهور، فیلم و عکس نماز و نیایش، شعر فاطمی، شعر غدیر، دو سالانه هنرهای تجسمی و همچنین برپایی نمایشگاه کتاب استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب حوزه دین در استان، تصریح کرد: وجود چنین ظرفیت هایی در قم، انتظارها از این استان را تا سطح ملی و بین المللی ارتقا داده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com