کد خبر ۲۹۸۵۸ انتشار : ۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۳
در قالب مقالات

کتاب «فلسفه علم کلام» منتشر می‌شود

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از انتشار کتاب «فلسفه علم کلام» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش قم نا ، محمد روحانی با اشاره به کتاب فلسفه علم کلام گفت: این کتاب دارای موضوع فلسفه علم کلام بوده و فصل اول آن ساختار کلی علم کلام با قلم حسین حجت‌خواه است.

وی خاطرنشان کرد: احمد حیدرپور بررسی تعاریف علم کلام را در دستور کار دارد و سپس حسین حجت‌خواه نام‌های مختلف علم کلام را طرح بحث کرده و حسن یوسفیان تبارشناسی کلام جدید را تبیین می‌کند.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه فصل دوم کتاب روش‌شناسی علم کلام نام دارد، افزود: در ابتدا سیدمحمد حسن علوی روش‌شناسی علم کلام را تبیین می‌کند و در ادامه علی ربانی‌گلپایگانی جایگاه و گونه‌های روش عقلی در علم کلام، محمد حسین‌زاده گستره اعتبار عقل و سیدعبدالرئوف افضلی عقل و دین تعامل یا تقابل را مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فصل سوم کتاب ارتباط کلام و فلسفه است که در ابتدا ابوالفضل خراسانی نسبت کلام اسلامی با فلسفه اسلامی، علی ربانی‌گلپایگانی بررسی رابطه علم کلام و فلسفه و افضلی فلسفی شدن علم کلام را مطرح می‌کند.

روحانی تصریح کرد: فصل چهارم شامل دو بخش است که در ابتدا رسول رضوی ادوار تاریخی علم کلام اسلامی را مطرح کرده و در ادامه رحیم لطیفی پیدایی کلام اسلامی از دیدگاه آیت‌الله جعفر سبحانی را بیان می‌کند.

وی یادآور شد:‌ فصل پنجم فرق و مذاهب کلامی است که نقش سیاست در پیدایش فرقه‌های کلامی در بین مسلمانان و تطور اندیشه‌های کلامی در بین اهل سنت در این بخش تبیین می‌شود.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد:‌ فلسفه علم کلام دانش نوپایی است که بالندگی آن شناخت آسیب‌ها و ایجاد تحول در علم کلام هماهنگ با شرایط کنونی را نوید می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند چیستی علم کلام، پیشینه و دگرگونی‌های آن، گرایش‌های گوناگون در کلام، روش‌شناسی کلام و پیوند دوسویه بین کلام و دیگر دانش‌ها را مطرح می‌کند که مقاله‌های مرتبط با هر بخش ذیل فصل‌های آن آمده است و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

مجموعه مقالات فلسفه علم کلام با قیمت 25 هزار تومان به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درآینده‌ای نزدیک وارد بازار نشر می‌شود.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com