کد خبر ۳۰۶۷۶ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۳
در 6 ماه نخست امسال صورت گرفت

ارائه آموزش به زندانیان قم توسط اداره فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم از ارائه آموزش به 510 نفر از زندانیان استان قم در 6 ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، احمد عطارنیا با اشاره به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زندانیان استان قم، اظهار کرد: در 6 ماه نخست امسال، 510 نفر از زندانیان قم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفته‌اند.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی از طریق آموزش‌های مهارتی سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و توانمندسازی زندانیان برای اشتغال پس از آزادی در این 6 ماه، 510 نفر از زندانیان استان قم در قالب 69 هزار و 676 نفرساعت آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اصلاح و تربیت زندانیان و ایجاد اشتغال برای آنان موثر بوده و در کاهش معضلات اجتماعی نقش بسزایی دارد، این اداره کل در همین راستا توانست در 6 ماهه نخست امسال، 510 نفر از مددجویان در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای امام حسن‌مجتبی(ع) مستقر در زندان قم، اردوگاه، کانون اصلاح و تربیت، بند نسوان، بنیاد تعاون و رای باز را زیرپوشش آموزش‌های مهارتی قرار دهد.

عطارنیا با اشاره به ضرورت توسعه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مددجویان گفت: یکی از علل اصلی بزهکاری و جرم در جامعه، بیکاری است چرا که خیلی از کسانی‌ که شغل ندارند و به کارهای خلاف قانون رو آورده و راهی زندان می‌شوند.

وی تصریح کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای انجام رسالت سازمانی خود با برنامه‌ریزی و رویکرد جدید تمام تلاش خود را به‌ کار می‌گیرد تا با ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و فراهم کردن، زمینه اشتغال موجبات بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه را فراهم کرده و مانع بازگشت مجدد زندانیان به زندان می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، با اشاره به فعالیت‌های مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مستقر در زندان قم عنوان کرد: در 6 ماه نخست امسال 40 دوره آموزشی در قالب 17 حرفه‌ به مدت 69 هزار و 676 نفر ساعت به 510 نفر از مددجویان این مرکز ارائه شده است.

عطارنیا خاطرنشان کرد: تمام این رشته‌ها بر اساس سر فصل‌ها و استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اولویت آموزش‌های عملی و توسط مربیان اعزامی از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اجرا می‌شود که جوشکاری قطعات فولادی، تعمیرکار لوازم خانگی برقی حرارتی و گردانده، پیرایش‌گر مردانه، سرویسکار مقدماتی خودروهای سبک، بافت فرش به صورت گرد بیضی و چند ضلعی، تعمیرکار اتومبیل‌های سواری، تعمیر مدارات الکتریکی خودرو، کارگر عمومی اسکلت‌ساز درجه سه، کارگر عمومی بنای سفت کار درجه سه و... از جمله این دوره‌ها است.

وی توسعه و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی، استفاده بهینه از نیروی انسانی مددجو، به منظور اشتغال و افزایش بهره‌وری زندانیان در سطح جامعه، به وجود آوردن امکان کسب مقبولیت اجتماعی و جامعه پذیری زندانیان، ایجاد روحیه کسب استقلال و خود باوری در زندانیان و شناخت استعداد و توانمندی‌های آنان، ارتقا سطح دانش، بینش و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای زندانیان، اعطای گواهینامه مهارت پس از کسب موفقیت در آزمون پایان دوره، استفاده از مزایای گواهینامه مهارت در زمان حبس نظیر کاهش مدت محکومیت، استفاده از مرخصی‌های تشویقی و امکان اشتغال در بنیاد تعاون حرفه آموزی و کسب درآمد در حین اجرای محکومیت را از اهداف و مزایای برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در زندان‌ها عنوان کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با تاکید بر اینکه فراگیری آموزش‌های مهارتی با ایجاد اشتغال برای زندانیان در بازگشت موثر آنان به جامعه بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: یادگیری آموزش‌های فنی و مهارتی برای مددجویان علاوه بر ایجاد شرایط اشتغال، موجب تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی آنان نیز می‌شود.

عطارنیا افزود: نیروی متخصص و ماهر در پیشرفت کشور تاثیر‌گذار است و در مسیر توسعه، نیروی انسانی ماهر و متخصص یکی از مهمترین و کارآمدترین ابزارها محسوب می‌شود.

وی افزود: آزمون‌های پایان دوره توسط آزمون‌گران اعزامی اداره کل اخذ و گواهینامه‌های مهارت مددجویان پذیرفته شده در آزمون‌ها بدون ذکر نامی از محل آموزش و دقیقا همانند گواهینامه‌ای صادره با کد استاندارد بین‌المللی در مراکز سطح شهر صادر و تحویل مددجویان می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زندانیان استان قم با همکاری متقابل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی استان قم، همه ساله و بر اساس تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و تهیه تقویم آموزشی صورت می‌گیرد.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com