کد خبر ۳۴۵۵۶ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۲
چرایی عدم پیشرفت پروژه شهید کاظمی در قم؛

پروژه ای که قرار بود رفع معضل کند ، خود به معضل بزرگ در هسته مرکزی شهر تبدیل شده است

شعبان‌زاده در حالی خبر از افتتاح چهار پارکینگ تا پایان سال در قم می دهد که پروژه پارکینگ شهید کاظمی که با هدف ایجاد سه هزار پارکینگ در هسته مرکزی شهر ماه ها است که هیچ پیشرفت عمرانی ندارد و امروزه فقط منبع ریزگردهای شهری شده است.

به گزارش پایگاه اطاع رسانی خبر قم ، 18 آذر سال 92 شهردار وقت قم اعلام کرد که همزمان با اعیاد ربیع کلنگ پروژه شهید کاظمی قم زده خواهد شد، در ابتدا مشکل تملک یکی از بزرگترین گره های این پروژه بود که باید در آن 143ملک خریداری و تخریب می شد.

24اسفند سال 92شهردار منطقه از اتمام خرید تمامی املاک واقع در پروژه خبر داد که در آن  تعداد ۱۴۳ باب از املاک مسکونی و تجاری با عرصه ای به مساحت ۲۷۳۰۰ متر مربع در مسیر خیابان شهید کاظمی قرار داشته که طی اجرای کامل تملکات خریداری شد.



خاطر نشان می شود در آن زمان خبرهای ضد نقیضی شنیده می شد که بعضی از مالکان حتی پس از دریافت مبلغ کارشناسی شده و همکاری شهرداری مبنی بر دادن زمان معینی جهت تخلیه ملک بعد از زمان مورد قرارداد ادعای مبنی بر بیشتر بودن ارزش ملک خود مطرح می کنند و درخواست دریافت مبلغ بیشتری را دارند ، این نوع بر خورد به نوعی دیگر از سوی نهاد های دولتی و عمومی هم دیده می شود که نمونه بارز آن وقایع تخریب بانک ملت شعبه خیابان صفائیه بود که بازتاب قابل توجهی در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی داشت.

اما در نهایت و با مشکلات فراوان ، ملک ها خریدای شد و کار تخریب ساختمان های خریداری شده ماه هاست که به پایان رسیده در ابتدا تصور می شد که بعد از تملک کامل ملک ها و تخریب آنها پروژه بزرگ شهید کاظمی سرعت بگیرد اما گویا کندی پیشرفت پروژه های عمرانی در قم مسئله همه گیر است ، بعضی شنیده ها حکایت از عدم تمایل شرکت پیمانکار پروژه به انجام این پروژه به دلیل عمل نکردن شهرداری به تعهدات خود است.



در حال حاضر خيابان شهدا قم به دليل نداشتن پاركينگ با مشكلات بسياري مواجه است و تردد و پارك خودرو در آن همشهريان را با مشكل مواجه كرده است ، پروژه شهيد كاظمي مي‌تواند در كاهش ترافيك موثر باشد، با اجرای این پروژه سه هزار پاركينگ در خيابان شهداء قم احداث خواهد شده که 1.5 برابر تعداد پاركينگ‌هاي ميدان بزرگ امام خميني(ره) خواهد بود ،با اجراي اين پروژه خيابان شهدا به بلوار شهيد منتظري و پل شهید مصطفی خمینی(نيروگاه) متصل شده و اين طرح موجب كاهش ترافيك در ميدان جانبازان خواهد شد.

حسين شعبان‌زاده در گفتگویی با شهر نیوز با بيان اينكه تامين پاركينگ يكي از مشكلات اصلي شهروندان و زائران شهر كريمه اهل بيت(ع)است، مطرح كرد: پاركينگ زائر بيش از دو هزار ظرفيت دارد اما در ورودي‌ها و خروجي‌هاي اين پاركينگ مشكلاتي وجود دارد كه كارشناسان مطالعه خود را براي رفع اين مشكلات به پايان رسانده و فاز نخست عمليات اجرايي خود را آغاز نموده ايم.

وي با اشاره به وجود پاركينگ ضلع شرقي حرم مطهر حضرت معصومه(س) با ظرفيت هزار و ۳۰۰ خودرو افزود: علاوه بر طبقه منفي يك پاركينگ ضلع شرقي حرم مطهر حضرت معصومه(س) و پاركينگ تقاطع عمار ياسر و خيابان طالقاني هر كدام با ظرفيت ۴۰۰ خودرو، دو پاركينگ ديگر در قم آماده احداث است كه اميدواريم تا دو سال آينده بتوانيم اين چهار پاركينگ را به پايان برسانيم.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم ادامه داد: اكنون ۷۰ درصد تملك پاركينگ تقاطع عمارياسر و خيابان طالقاني انجام شده است و اميدواريم با اتمام ۳۰ درصد ديگر، مطالعات فاز نخست اين پروژه را آغاز كنيم.

سقائیان نژاد شهردار کلانشهر قم نیز در مهر ماه سال جاری بابیان اینکه اگر قرار است پروژه شهید کاظمی  احداث و ادامه پیدا کند باید جوانب بودجه‌ای آن از طرف مشارکت‌کننده سنجیده شود، تأکید داشت: پروژه شهید کاظمی در نقطه حساسی قرار دارد و تاکنون مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است لذا باید سریعاً این پروژه به سرانجام برسد.

شهردار قم به خروجی نتایج کمیته بررسی این پروژه اشاره کرد و گفت: فعلاً توسط کمیته‌ای در حال بررسی این پروژه هستیم و باید همه در جهت سرعت بخشیدن پروژه و رعایت قوانین و مقررات ازنظر حق مردم بر شهرداری کوشا باشیم.

در این میان مشخص نیست پارکینگ شهید کاظمی جایی در برنامه ای این سازمان دارد یا خیر ؟ ، یا این پروژه نیز صرفا برای تملک انجام گرفته و سالها باید در مسیر بروکراسی اداری و جلب نظر های متعدد راکد بماند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com