کد خبر ۳۳۴۹۹ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
آیت‌الله اعرافی:

برافراشتن پرچم اسلام نفوذ فرهنگ دینی را به دنبال دارد

رئیس جامعة‌ المصطفی العالمیه با بیان اینکه توانمندی پیام تمدنی پیامبر(ص) باید در جوامع مختلف بازگو شود، گفت: برافراشتن پرچم قرآن و اسلام در هر مکانی نفوذ فرهنگ دینی را به دنبال دارد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش دانش‌آموختگان مرکز آموزشی تفسیر و علوم قرآن که در سالن همایش‌های رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد با تاکید بر اینکه پیامبران در اوج خلقت الهی قرار دارند، اظهار کرد: امام علی(ع) به صورت مستمر به شخصیت علمی، دینی و فرهنگی پیامبر اسلام(ص) تاکید داشته‌اند.
وی به سخنانی از حضرت علی(ع) در مورد شیوه رفتاری حضرت محمد(ص) اشاره کرد و افزود: رسالت حضرت محمد(ص) حلقه جدیدی نبود زیرا این چهره برای ادیان مختلف اسلامی تعریف مشخصی دارد، به همین علت اعلام شخصیت او در حوزه وظایف انبیای دیگر بوده است.
رئیس جامعة‌ المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) شرایط را برای فرمان بعثت فراهم کرده‌اند، تصریح کرد: بر اساس گفته ایشان تمدن‌های آن دوران دچار فروپاشی ارزشی و برخی از نقاط از جمله جزیرةالعرب زیر خط صفر تمدن بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) همراه قرآن، ادبیات و تمدن جدیدی را پایه‌گذاری کردند و در نهج‌البلاغه به اهمیت و نقش این دو اصل به خوبی پرداخته شده است.
اعرافی با تاکید بر اینکه پیام تمدنی باید فرامکانی، زمانی، دنیایی، فردی، زبانی، فرهنگی و اصیل باشد، گفت: این شاخص‌های تمدنی در پیام پیامبر خدا(ص) و قرآن کریم وجود دارد که می‌تواند بشر را در همه اجزای سخت و نرم مدیریت کند.
وی احیای پیام تمدنی قرآن و پیامبر اکرم(ص) را هدف اصلی گفتمان انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: این تمدن نگاه انعطافی دارد و از شاخص‌های لازم برای مدیریت جامعه اسلامی برخوردار است.
امام جمعه قم با بیان اینکه توانمندی پیام تمدنی رسول خدا(ص) باید در جوامع مختلف بازگو شود، اظهار کرد: این تمدن از انرژی لازم برای تحرک‌آفرینی در جوامع مختلف برخوردار است و در این راستا باید از آموزه‌های قرآن کریم به شیوه متفاوتی استفاده کنیم.
وی از جایگاه قم در حوزه اندیشه‌های قرآنی یاد کرد و گفت: بسیاری از پیشگامان حرکت‌های قرآنی کشور در این شهر مقدس پرورش پیدا کرده‌اند؛ قم به عنوان حوزه‌ای پویا و جوامع با نگاهی تمدنی به زنده‌کردن دانش و بینش علوم قرآن می‌پردازند.
اعرافی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قم و حوزه‌های عملیه توانسته به جایگاه‌های والایی برسند، خاطرنشان کرد: دائرةالمعارف‌ها، تفسیرهای تخصصی، نظم‌بخشی به معارف قرآنی در قالب‌های نوین، طراحی رشته‌های قرآنی، ایجاد مراکز قرآنی، تولید مجلات و محتویات نرم‌افزای، ترجمه قرآن و پرداختن به مباحث جدید در ابعاد قرآن کریم بخشی از دستاوردهای قم بعد از انقلاب اسلامی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اصول فقه در بالندگی و رشد اصول تاثیر بسیاری داشته است، گفت: بخشی از بالندگی فقه شیعه از بالندگی فقه اصول است، رشته اصول تفسیر برای روش‌شناسی تفسیر باید ایجاد شود و باید این رشته را در مرحله نخست اصول فقه قرار دهیم.
رئیس جامعة‌ المصطفی العالمیه بر بررسی روند تکاملی اصول فقه تاکید کرد و گفت: باید در روش‌شناسی تفسیر این محور را مورد تحقیق قرار دهیم و تاکنون در این زمینه برخی از افراد ورود پیدا کرده و باید به سمت تفسیرهای تخصصی که ناظر به حوزه‌های جدید از جمله علوم انسانی است، گرایش پیدا کنند.
وی با اشاره به تولیدات متخصصان دینی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: برافراشتن پرچم قرآن و اسلام در هر مکانی نفوذ فرهنگ دینی را به دنبال دارد؛ رشته استشراق در جامعة‌المصطفی ایجاد شده است اما تاکنون نتوانسته به نتایج مورد نظر برسد.
اعرافی بر زنده کردن مباحث قرآنی در حوزه‌های مختلف تحقیقی تاکید کرد و گفت: باید از زبان بین‌المللی هنر در تشریح و تبیین آیات قرآن کریم استفاده کنیم، زیرا این زبان بین‌المللی می‌تواند تاثیرات بسیاری در جوامع مختلف داشته باشد.
منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com