کد خبر ۳۳۶۴۸ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۲
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم:

فاز اول مرمت حمام تاریخی عشقعلی آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از آغاز فاز اول مرمت حمام عشقعلی از بناهای تاریخی دوران قاجاریه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، عیسی رضایی با اشاره به اینکه این مرمت اضطراری با اعتبار 500 میلیون ریال آغاز شده است گفت: مرمت با هدف ساماندهی و رفع خطر بنا توسط تیم کارشناسی و نظارتی این اداره کل صورت گرفته است.

وی افزود: حمام گذر عشقعلی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در قم، خیابان انقلاب، کوچه عشقعلی واقع شده است که این اثر در 16 شهریور 1383 با شماره ثبت 11078 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان اینکه مالکیت این بنا به صورت خصوصی و موقوفه است گفت: با مشارکت مالکین پس از مرمت با تعیین کاربری مناسب قابل استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: حمام تاریخی عشقعلی در گذشته دارای امکانات یک حمام بزرگ، کامل و مجزای زنانه و مردانه بوده است.

رضایی ادامه داد: سر درب ورودی آن توسط آجرهای لعابدار تزیین شده و مدخل آن شبیه «بسم الله الرحمن الرحیم» بر روی یک کاشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی شاخص از اولویت‌های استان قم است گفت: اعتبارات ملی و استانی برای مرمت این آثار هر ساله تخصیص می‌‌یابد که این اداره کل در صورت تخصیص بودجه، بناهای تاریخی را مرمت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: مالکین خانه‌‌های تاریخی ثبتی در استان می‌‌توانند با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از بسته‌‌های حمایتی این اداره کل، که دولت به امر مرمت و احیا اختصاص داده است بهره‌‌مند شوند.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com