کد خبر ۳۴۱۱۷ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:

300 اثر تاریخی در قم ثبت ملی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: قم دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است که در این راستا می‌شود به ثبت 300 اثر تاریخی در قم اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، رضایی با اشاره به آمار گردشگرانی که سال گذشته به ایران اسلامی سفر کردند، اظهار کرد: سال گذشته 5 میلیون نفر وارد کشور شدند که نیمی از آنها گردشگر مذهبی بودند و از این شمار حدود 90 درصد به استان قم سفر کردند.

وی با بیان اینکه آمارها نشان از سفر شمار بالایی از جمعیت گردشگران خارجی و داخلی به استان قم دارد، تصریح کرد: 2.5 میلیون نفر از زائران و گردشگر خارجی وارد استان قم می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با اشاره به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ویژه استان قم، گفت: قرار گرفتن در مرکز و شاهراه مواصلاتی کشور زمینه را برای ورود بیش از 20 میلیون نفر زائر به استان قم فراهم کرده است.

 وی با تاکید براینکه شمار تردد در جاده‌های استان رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: ظرفیت خوبی در استان قم وجود دارد و در این راستا باید اذعان کرد که میراث فرهنگی و گردشگری به تنهایی نمی‌تواند پذیرای این همه زائر و مسافر باشد.

رضایی ادامه داد: برای پذیرایی از خیل زائران و گردشگرانی که به قم سفر می‌کنند، نیازمند به همکاری با همه نهادها به ویژه استانداری و شهرداری هستیم که لازم است در فراهم کردن زیر ساخت‌ها به میراث فرهنگی و گردشگری کمک کنند تا بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به حوزه فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: در سه حوزه یاد شده فعالیت‌های شایانی داریم که در این راستا می توانیم به فعالیت‌های گردشگری اشاره کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم یاد‌ آور شد: با وجود اینکه می‌گویند استان قم دارای آب و هوای خشک است ولی از نظر طبیعت گردی دارای ظرفیت‌هایی است که در هیچ استانی وجود ندارد.

وی به ظرفیت‌های طبیعت قم اشاره و مطرح کرد: بهترین کویر، دریاچه حوض سلطان، دریاچه نمک و بعضی تالاب‌های بی‌نظیر در قم وجود دارد که هر یک از موارد گفته شده بهترین ظرفیت کشوری را برای جذب گردشگر دارد.

رضایی با بیان اینکه برخی پرندگان تالاب‌های قم در کشور بسیار بی‌نظیر هستند، یادآور شد: استان قم به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س)‌، مسجد مقدس جمکران و بارگاه 440 امامزاده به عنوان دومین قطب مذهبی کشور محسوب می‌شود که ظرفیت عظیم و بی نظیری را برای قم به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به بناهای تاریخی قم اضافه کرد: بیش از 300 اثر ثبت ملی در سطح استان داریم که شامل مساجد، امامزاده‌ها، مدارس کاروانسراها، آب انبارها و بسیار از خانه‌های قدیمی و تاریخی در قم می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: برخی تپه‌های تاریخی مانند تپه قلی درویش در قم وجود دارد که از تپه‌های تاریخی و استثنایی سطح کشور است و در هیچ شهری از کشورمان چنین تپه تاریخی که قدمت آن به دوران پیش از اسلام برسد، وجود ندارد.

وی از برنامه‌هایی برای احیای تپه تاریخی قلی درویش و تپه صرم خبر داد و گفت: با احیای این تپه‌ها به ظرفیت گردشگران افزوده می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: در زمینه صنایع دستی نیز استان قم نزدیک به 15 هزار نفر شاغل دارد و ما در منبت‌کاری و انگشترسازی رتبه‌های نخست کشوری را داریم.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com