کد خبر ۳۴۰۲۹ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
امام جمعه پردیسان قم:

مقاومت از اصول حکومت اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان با بیان این که تاریخ ایران سرشار از شاهان فاسد بوده است، گفت: همانطور که قرآن می‌فرماید پیامبر(ص) در همه امور اسوه و الگو است و مقاومت در برابر دشمنان از اصول حکومت پیامبر(ص) بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم، امروز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به 26 دی، سالگرد فرار شاه از ایران اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید سبک زندگی شاهان این است که وقتی به شهری وارد می شوند آن را فاسد می‌کنند و این یک قائده است اگر چه که ممکن است استثنایی هم داشته باشد.


حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که تمام شاهان دو ویژگی دارند که در زمین فساد کرده، افراد عزیز را ذلیل می‌کنند و افراد ذلیل را گرامی می‌دارند، خاطرنشان کرد: مرام شاهان این است که افراد چاپلوس را بالا می‌آورند و افرادی که نصیحت می‌کنند و دغدغه اصلاح دارند را به زندان می‌اندازند.


وی با بیان این که شاهان در برابر هدیه خوار می‌شوند، ابراز داشت: بلقیس این را می دانست و به همین خاطر برای سلیمان هدیه فرستاد ولی حضرت سلیمان هدیه را نپذیرفت و از همین جا بلقیس فهمید که حضرت سلیمان شاه نیست و نبی خداست؛ شاه ایران هم برای مدرس هدیه های زیادی فرستاد ولی مدرس به مبارزه ادامه می داد.


عضو هیأت علمی دائرة المعارف فقه اهل بیت(ع) تاریخ ایران را پر از شاه دانست و یادآور شد: قبل از اسلام پر از سلسله های شاهنشاهی بود و بعد از اسلام هم اعراب خوی شاهانه داشتند کردند و اگر چه که یک حکومت مرکزی قدرتمند نتوانستند به پا کنند اما در گوشه گوشه ایران شاهان کوچک حکومت می‌‌کردند.


امام جمعه پردیسان با بیان این که امام خمینی(ره) سلسله خسروان و شاهان را در هم نوردید، تصریح کرد: از آن به بعد در ایران شاه وجود ندارد ولی باید دید که آیا سبک زندگی شاه هم با خود شاه از ایران رفته است یا هنوز هم مردم همان میراث فرهنگی را دارند.


وی با اشاره به کتاب مأموریتی برای وطن که نوشته شاه است سبک زندگی زندگی شاه را تبیین کرد و افزود:  در این کتاب شاه فعالیت‌های یک روز خود را نوشته است که در آن اثری از نماز و خدا نیست و جوری خود را در آن بزک کرده است که گویی انسانی خدوم بوده است ولی از همین نوشته ها معلوم می‌شود که بسیار شیفته سبک زندگی غرب بوده است و در نوع غذا و پوشش و تفریح کاملا متأثر از اروپا بوده است.


وی فرهنگ وابستگی و افتخار تشابه به اروپا را میراث شاه دانست و خاطرنشان کرد: هفته پیش یک خیاط را نشان می داد که لباس تمام دولت مردان را می دوخت ولی نود درصد پارچه هایش خارجی بود؛ ما خیلی شعار می‌دهیم که شاه را فراری دادیم ولی آیا فرهنگ و سبک زندگی شاه هم رفته است یا نه همان سبک زندگی وابسته به خارج و در زندگی ما وجود دارد و از آن غافلیم.


حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که از دیگر فسادهای شاه ذلت در برابر نفس و زن پرستی بود، اظهار داشت: شاه و خانواده او در تمام نقاط خوش آب و هوای ایران کاخ داشتند و اهل قمار و تریاک بودن ولی در زندگی نامه اش نوشته من هیچ گاه شراب ننوشیدم، او می خواست خود را بزک کند و عده ای هم گول می خوردند و یکی از نخبگان سیاسی امروز می‌گوید اگر شاه به قانون اساسی عمل می کرد نیاز به انقلاب نداشتیم.


وی ابراز داشت: فرهنگ شاه هنوز در ما نمرده است و این که اکثر ما آرزوی اروپا رفتن را داریم همان فرهنگ شاه است؛ در صورتی که قرآن می گوید در مقابل کافران عزیز و در مقابل مؤمنین ذلیل باشید.


امام جمعه پردیسان با بیان این که ما 19 دی مهمان آقا بودیم و سبک زندگی را از ایشان درس می گرفتیم، گفت: تجمل یکی از ویژگی‌های شاهان است؛ ما باید خودمان را بسنجیم زیرا اگر ما روحانیون درست بشویم سبک زندگی سبک ایده آل خواهد شد؛ درست است که  ما از فرهنگ شاهنشاهی فاصله گرفته‌ایم ولی کافی نیست و باید به زندگی پیامبر(ص) بیشتر نزدیک شویم.

 

کار رهبر مقاومت و پایمردی است
حجت الاسلام والمسلمین قوامی در خطبه اول با اشاره به آیه 21 احزاب سیره پیامبر(ص) را یک سرمشق و الگوی خوب و زیبا و مؤثر برای کسانی که به خدا و معاد امید دارند دانست و اظهار داشت: شأن نزول این آیه جنگ احزاب است که تمام کفر در مقابل اسلام صف کشیده بودند که ریشه اسلام را بکنند و رسول خدا(ص) جنگید و مدیریت کرد و مشورت کرد و انگیزش داد تا پیروز شدند.


وی ایستادگی و پایمردی پیامبر(ص) در مقابل دشمن را الگوی مقابله با دشمن دانست و افزود: کار رهبر این است که خود را نمی بازد و مقاوم است و این یک اسوه است برای کسانی که به مبدأو معاد امید دارند زیرا ایمان به تنهایی کافی نیست و در مرحله بعد باید دائما به یاد خدا باشند و خدا را در هر حال حاضر بدانند.


حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که اصولگرا و یا اصلاح طلب بودن مبنا برای ایمان نیست، خاطرنشان کرد: کسانی که به مبدأو معاد امید دارند و دائما به یاد خدا هستند پیامبر(ص) را الگو قرار می‌دهند زیرا اسوه چیزی است که باید باعث عمل شود؛ در تفسیر المیزان اسوه را پیروی معنا کرده است و انسان باید در روح و روان او حالتی باشد که تابع باشد و برایش پیروی از رسول الله(ص) سخت نباشد.


وی با اشاره به خبطه 160 نهج البلاغه الگو گرفتن از زندگی پیامبر(ص) رابرای سعادت کافی دانست و ابراز داشت: در این خطبه حضرت علی(ع) می فرمایند دنیا با تمام زیورهای آن برای پیامبر(ص) مهیا بود ولی از آن استفاده نکرد؛ اگر بخواهم شخص دومی را معرفی کنم حضرت موسی(ع) است که تنها از خدا از مال دنیا نان را انتخاب می‌کرد؛ اگر می خواهی شخص سومی را عنوان کنم حضرت داوود که با دست خود از برگ خرما زنبیل می‌بافت و از پول زنبیل نان تهیه می‌کرد و می خورد و حضرت عیسی هم بستر استراحتش سنگ بود و لباس زبر به تن می‌کرد و خورشت او گرسنگی بود و سایه بان او ماه و زنی نداشت تا او را بفریبد و فرزندی نداشت که او را اندوهگین کند و ثروتی نداشت که او را وابسته کند.


امام جمعه پردیسان با اشاره به زندگی ساده پیامبر(ص) و عدم وابستگی ایشان به دنیا، تصریح کرد:متأسفان امروز اگر طلبه ای در جایی ساده زندگی کند او را عقب مانده تلقی می‌کنند؛ آیا پیامبر(ص) از ساده زیستس خوار شد؟ که اگر چنین بگوییم به خداوند دروغ و بهتان بسته ایم و اگر خوار نشد پس باید باور داشت که هر کس دنیا را خوار بداند عزیز و هر کس به دنیا وابسته باشد ذلیل خواهد شد.


وی با بیان این که باید از زندگی پیامبر الگو بگیریم، گفت: این ها پایه های سبک زندگی است که اگر به آنها عمل کنیم انقلابی در سبک زندگی ما به جود خواهد آورد و وظیفه ما در نماز جمع انذار و هشدار دادن نسبت به این امور است.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com