کد خبر ۳۴۰۵۱ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰
هراس سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در ساخت پارکینگ های عمومی؛

میزبانی شهر مقدس قم از 20 میلیون زائر تنها با 2770 عدد پارکینگ خودرو

قم به عنوان دومین شهر مذهبی کشور سالانه میزبان 20 میلیون زائر است در حالی که کمبود پارکینگ در سایه نبود سرمایه گذار مناسب برای سرمایه گذاری در پارکینگ های عمومی به یکی از مشکلات اساسی شهر تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، در شهر قم که جمعیتی بیش از یک میلیون نفری دارد سالانه 40 هزار خودرو شخصی به خیابان های شهر اضافه می شود که این مسئله با شرایط فعلی خیابان های شهر و همچنین نبود پارکینگ چندان نمی تواند خوشایند باشد،سید محمد حسین دهناد مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم با  بیان اینکه قم نسبتا از شهرهای متراکم است می گوید:73 درصد خانوارهای قمی بیشتر از گذشته صاحب خودروری شخصی شده اند.

مطئمنا به دنبال افزایش حجم خودروهای شخصی در خیابان ها در سایه ضعف حمل و نقل عمومی که به ازای هر 3600 نفر در قم یک دستگاه اتوبوس وجود دارد  معضل کمبود پارکینگ به صورت جدی تری نمایان می شود،سال هاست که در شهر قم فقط بر حجم خودروها افزوده  می شود بدون اینکه در اندازه خیابان های شهر و همچنین سیستم حمل و نقل عمومی تغییر چندان محسوس و چشم گیری ایجاد شود.

از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی در قم با ظرفیت 270 اتوبوس، نزدیک به  20 درصد حجم جمعیت شهر را زیر پوشش می تواند قرار دهد و طبق اعلام مسئولان شهرداری قم نیازمند  500 اتوبوس است تا بتواند حداقل در حوزه حمل و نقل عمومی با همراهی 14 هزار تاکسی در خدمت رسانی به مردم موفق ظاهر شود و مردم نیز با استفاده این وسائل عمومی خودروهای شخصی خود را به خیابان ها نکشانند.

در عین حال زمانی که صحبت از حمل و نقل می شود و برای در مان این معضل تلاش می شود باید در کنار آن به فضا سازی برای پارکینگ ها نیز توجه شود،متاسفانه در گذشته برای ایجاد پارکینگ های خودرو تلاش چندانی نشده است و در حال حاضر پارکینگ های شهر کفاف حجم خودروهای موجود را نمی دهد،برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در قم سرمایه گذاری که جرات این را داشته باشد که در قم برای پارکینگ های عمومی سرمایه گذاری کند وجود ندارد.

علاوه بر این این موضوع زمانی مورد توجه بیشتر قرار می گیرد که قم به عنوان یک شهر مذهبی و توریستی سالانه پذیرای 20 میلیون زائر و گردشگر است که البته سهم مهم و البته کوچکی از این رقم را گردشگران خارجی شکل می دهند.

نعمت الله عواطف رستمی سخنگو و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ظرفیت فعلی پارکینگ های شهر قم می گوید:پارکینگ زائر در حدود 820 عدد ظرفیت دارد گرچه با راه اندازی منوریل قرار است که این پارکینگ به محل دپو انتقال پیدا کند و زائران دیگر مجبور نباشند که با خودروی خود به داخل شهر بیایند و با پارک خودرو خود در محل دپو با منوریل به داخل شهر انتقال می یابند.

وی ادامه می دهد:پارکینگ شرقی حرم 1300خودرو ،پارکینگ کف بلوار حدود 365 خودرو،پارکینگ کنار هتل استقلال حدود 120 عدد،عمار یاسر و چهار مردان 110 و مکانیزه جنب هتل صفا  60 عدد ظرفیت دارند.

البته پروژه مهم دیگری که این روزها در سکوت محض به سر می برد پروژه شهید کاظمی است،این پروژه که از ان به عنوان یکی از مهم ترین طرح های پارکینگی شهر یاد می شود در صورت بهره برداری ظرفیتی بالغ بر 3 هزار خودرو را  ایجاد می کند و تا حدودی مشکل کمبود پارکینگ را حل می کند،اما این پروژه نیز پس از تملک و گودبرداری ها در حال حاضر به حال خود رها شده و آینده آن مشخص نیست و شاید سال های بسیار زیادی طول بکشد که از طریق این پروژه خدمتی به مردم ارائه شود.

به هر حال روزها و ماه های پایانی سال 94 در حال سپری شدن است و با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال  بر حجم مسافران و زائران افزوده خواهد شد،بر اساس گزارشات میدانی خبرنگار قم فردا در سال گذشته و ایام نوروز،یکی از موضوعاتی که زائران کریمه اهل بیت از آن به شدت گلایه داشتند نبود پارکینگ مناسب بود،زیرا بیشتر کسانی که در این ایام اقدام به مسافرت دارند می خواهند با خودروی شخصی خود سفر کنند از این رو برای شهری که سالانه پذیرای میلیون ها زائر است و افق های مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است ایجاد پارکینگ حتما موضوع مشخص و مهمی خواهد بود که باید مسئولان شهری در نظر داشته باشند.

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com