کد خبر ۳۶۲۱۵ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸
گزارش فارس از وضعیت فوتسال قم در سال جام جهانی

فوتسالیست‌های قم آماده درخشش در جام جهانی 2016/ قم تنها تیم بومی لیگ برتر ایران

ملی‌پوشان فوتسال استان قم بعد از درخشش در جام ملت‌های آسیا و کسب عنوان قهرمانی قاره کهن اکنون خود را برای حضور موفق در مسابقات جام جهانی 2016 فوتسال آماده می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،فوتسال در قم طرفداران زیادی دارد و حتی برای معمولی‌ترین مسابقه‌‌ای که در این شهر برگزار می‌شود، سالن مسابقه مملو از جمعیت مشتاق و علاقمند به این رشته می‌شود و مردم قم این رشته را از فوتبال نیز بیشتر دوست دارند.

حتی با اینکه فوتسال قم هنوز طعم قهرمانی در لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های کشور را نچشیده اما قمی‌ها دست از حمایت خود از این رشته ورزشی بر نمی‌دارند و بعضی اوقات فوتبالی‌های قم حسرت داشتن این میزان علاقمندی و جمعیت بالای طرفداران فوتسال را می‌خورند.

میزان بالای علاقمندی قمی‌ها به فوتسال

مسعود جباری از علاقمندان و طرفداران پر و پا قرص فوتسال در قم است که راجع به میزان بالای علاقمندی قمی‌ها به فوتسال به خبرنگار فارس می‌گوید: برای اینکه متوجه شوی ورزش فوتسال در قم پرطرفدارترین رشته ورزشی محسوب می‌شود کار چندان سختی نیست، کافی است هنگام برگزاری یک رقابت‌ رسمی فوتسال نظیر لیگ برتر باشگاه‌های کشور سری به بزرگترین سالن ورزشی قم بزنی و آن را پر از تماشاگرانی ببینی که با برد تیم محبوب خود سر از پا نمی‌شناسند و با باخت آن زانوی غم در آغوش می‌گیرند.

حتی اگر نماینده استان قم در لیگ برتر فوتسال ایران هم نباشد، جای نگرانی نیست چون فوتسال در قم آنقدر پرطرفدار است که از دیدن بازی‌های تیم شهر خود در لیگ‌های دسته اول و دوم کشور هم لذت می‌برند، اگر به سالن مسابقه هم نتوانند بروند مرتب از فضای مجازی و یا در ارتباط با یکدیگر جویای نتیجه مسابقه و عملکرد آن تیم هستند.

قم یکی از پایگاه‌های فوتسال کشور است و دلیل این امر علاوه بر علاقمندی قمی‌ها به این رشته، راه‌اندازی لیگ‌های استانی فوتسال در قم است و این اقدام از حدود 10 سال قبل انجام شده و هم اکنون قم را به عنوان یکی از استان‌های صادر کننده فوتسالیست می‌شناسند.

اگر مسابقه‌ای در سطح کشور هم نبود که شما بخواهید میزان علاقه قمی‌ها به فوتسال را بسنجید باز‌هم راه حل دیگری وجود دارد، کافی است تا به سالن‌های برگزاری مسابقات لیگ استان سری بزنید و اوج هیجان را در چهره بازیکنان و تماشاگران حاضر در سالن ملاحظه کنید.

حضور قمی‌ها در تیم‌های رقیب

دبیر کمیته فوتسال هیأت فوتبال قم در این باره می‌گوید: هم اکنون قم یکی از تنها استان‌هایی است که نماینده آن در مسابقات لیگ برتر هر ساله با بازیکنان بومی به مصاف حریفان می‌رود و هیچ تمایلی برای جذب با استفاده از فوتسالیست‌های غیر بومی ندارد.

رضا بمانی می‌افزاید: نکته مهمتر این است که بازیکنان شاخص و مطرح فوتسال قم هم اکنون در لیگ‌های مختلف نظیر برتر، دسته اول و دسته دوم و همچنین لیگ‌های پایه کشور عضو تیم‌های سایر استان‌ها هستند و این نشان می‌دهد علاوه بر اینکه تولید کننده فوتسالیست‌های خوب و با کیفیت هستیم، صادر کننده نخبه‌های این رشته نیز محسوب می‌شویم و بازیکنان شاغل در خارج از قم، مهره‌های کلیدی تیم‌های خود محسوب می‌شوند و حتی هنگام رویارویی با نمایندگان قم، رقیب تیم شهر خود می‌شوند.

علی‌اصغر حسن‌زاده در تیم تاسیسات دریایی تهران مهره‌ای تاثیرگذار در قهرمانی این تیم در لیگ برتر ایران و جام باشگاه‌های آسیا در سال گذشته بود، سعید تقی‌زاده در تیم مطرح گیتی‌پسند اصفهان بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بندد، ابوالقاسم اروجی با تاسیسات دریایی تهران می‌درخشد و بازیکنانی نظیر علی ابراهیم‌بیگی و سجاد قربانی در تیم دسته اولی سن‌ایچ ساوه می‌درخشند.

قم صادر کننده مربی به دیگر استان‌ها و خارج از کشور

رئیس هیأت فوتبال استان قم به خبرنگار فارس می‌گوید: فوتسال قم صادر کننده مربی به خارج از قم نیز به شمار می‌رود، چنانکه هدایت تیم مطرحی همچون دبیری تبریز را سیدمهدی غیاثی بازیکن خوش‌نام سال‌های نه‌چندان دور فوتسال قم انجام می‌دهد و اکنون سیدوحید غیاثی برادر دیگر خانواده غیاثی‌های فوتسالیست هدایت تیم سن‌ایچ ساوه را در لیگ دسته اول ایران بر عهده دارد، محسن حسن‌زاده برادر بزرگتر علی‌اصغر حسن‌زاده معروف نیز با سال‌ها سابقه در سطح اول فوتسال کشور سرمربی تیم فوتسال حفاری اهواز است و با این تیم در لیگ 94 حتی بالاتر از نماینده قم به مقام پنجم رسید.

کریم بهرامی می‌افزاید: مربیان فوتسال قم پا را از مرزها نیز گذرانده‌اند و اکنون مربی دیگری از فوتسال قم به نام رضا کردی که سابقه بسیار خوبی در فوتسال ایران دارد در کشور قطر کار مربیگری در تیم‌های ملی این کشور و رده باشگاهی این کشور عربی را انجام می‌دهد.

فوتسال پرطرفدارترین رشته ورزشی در ماه رمضان/ 75 روز تا آغاز لیگ برتر

ماه رمضان که می‌شود دیگر رشته‌ها جایی برای فعالیت ورزشی بعد از ساعت افطار پیدا نمی‌کنند چون دلیل آن کاملا واضح است، اکثر سالن‌های ورزشی شهر قم مسابقات جام رمضان فوتسال در جریان است و حتی اگر بخواهی در فضای آزاد تمرین یا مسابقه برگزار کنی، باز هم سر و کله فوتسالی‌ها پیدا می‌شود.

تیم‌هایی که برای بازی با نمایندگان فوتسال این استان به شهر قم می‌آیند، اکثرا می‌گویند سالن قم وحشت‌ناک است، آنها می‌گویند بازی در مقابل تماشاگران قمی که همچون لیگ برتر انگلیس چسبیده به زمین مسابقه، بازی را تماشا می‌کنند و حتی تو را لمس می‌کنند، واقع کار سختی است.

با این حال فوتسال قم نزدیک به دو دهه است که در حسرت قهرمانی در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتسال ایران یعنی لیگ برتر قرار دارد و اکنون به امید آغاز هجدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتسال نشسته تا تکلیف نماینده قم را در این لیگ بداند.

در فاصله 75 روز تا آغاز دوره جدید لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های کشور و در شرایطی که هنوز نماینده فوتسال قم تکلیف مشخصی برای حضور در لیگ برتر ندارد، به سراغ وضعیت ملی‌پوشان فوتسال قم در سال منتهی به بزرگترین رویداد فوتسالی یعنی جام جهانی 2016 رفتیم.

فوتسالیست‌های قم آماده حضور در جام جهانی 2016

این در حالی است که رقابت‌های جام جهانی 2016 فوتسال از اواخر شهریورماه سال جاری به میزبانی کشور کلمبیا در قاره امریکا برگزار می‌شود و 16 تیم برتر قاره‌های مختلف در تلاش برای کسب عنوان قهرمانی این دوره به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

کلمبیا در حالی میزبانی رقابت‌های جام جهانی امسال را از سوی فدراسیون جهانی بر عهده گرفته است که در دوره قبل این جام که در سال 2012 به میزبانی قاره آسیا و در کشور تایلند به انجام رسید، در مرحله یک چهارم نهایی تیم ملی ایران را از گردونه رقابت‌ها حذف کرد.

این کشور یعنی کلمبیا تا قبل از جام جهانی دوره قبل هیچ نام و نشانی از یک تیم مطرح در فوتسال جهان نداشت و با شگفتی از مرحله مقدماتی مسابقات بالا آمد و در یک چهارم نهایی به ایران شگفتی‌ساز جام جهانی 2008 برخورد کرد و در میان ناباوری با حساب سه بر دو به برتری رسید تا ایران از جام جهانی خداحافظی کند.

تیم ملی فوتسال کشورمان در سه دوره اخیر رقابت‌های جام جهانی فوتسال با دو سرمربی به میدان رفته است در حالی که در جام‌های جهانی 2004 و 2008 حسین شمس هدایت ملی‌پوشان را بر عهده داشت و در جام جهانی 2012 نیز علی صانعی سرمربی ایران بود.

حسن‌زاده با سابقه‌ترین فوتسالیست قمی در جام‌های جهانی

اکنون هدایت تیم ملی فوتسال کشورمان در دستان محمد ناظم‌الشریعه مربی شیرازی فوتسال کشورمان است و این مربی بعد از موفقیت در کسب مقام قهرمانی رقابت‌های چهاردهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا در سال 2016 اکنون با ایران در جام جهانی کلمبیا حضور دارد.

رئیس گروه ورزش‌ قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به سابقه فوتسال قم در جام‌های جهانی این رشته به خبرنگار فارس می‌گوید: از بین فوتسالیست‌های استان قم تنها یک بازیکن به نام علی‌اصغر حسن‌زاده است که بیشترین سابقه حضور در جام جهانی را دارد، این بازیکن در جام‌های جهانی 2008 و 2012 عضو تیم ملی فوتسال کشورمان و یکی از مهره‌های کلیدی ایران به شمار می‌رفت.

حمید نریمان خاطرنشان می‌کند: حسن‌زاده همراه با تیم ملی فوتسال کشورمان از سال 2008 در جام‌های مختلف از جمله ملت‌های آسیا، مقدماتی جام جهانی، جام جهانی، جام جایزه بزرگ بین‌المللی گرند پریکس در برزیل، تورنمنت بین‌المللی چین و چندین میدان معتبر دیگر موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرده است.

این بازیکن در دو جام ملت‌های اخیر آسیا که در سال‌های 2014 در کشور تایلند و 2016 در کشور ازبکستان برگزار شده به واسطه بازی‌های درخشان خود و عملکرد کم‌نظیری که در نتایج موفق تیم ملی فوتسال ایران داشته از سوی مسئولین برگزاری جام ملت‌ها شایسته دریافت عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شده است.

امید فوتسال قم به داشتن 3 نماینده در سفر به قاره امریکا

موفقیت‌های حسن‌زاده که سابقه بازی در لیگ فوتسال روسیه را نیز دارد به همین دو عنوان ختم نمی‌شود زیرا این بازیکن ارزشمند در سال 2014 از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن معرفی و مورد تجلیل واقع شد و در سال‌های 2014 و 2015 در بین 10 بازیکن برتر فوتسال جهان قرار گرفته است.

در این سال‌ها به غیر از علی‌اصغر حسن‌زاده دیگر بازیکنان توانمند فوتسال قم نظیر محمدحسین کوهستانی و علیرضا وفایی نیز در تیم ملی فوتسال حضور داشتند و در جام ملت‌های 2016 که بهمن ماه سال 94 در ازبکستان به قهرمانی تیم ملی کشورمان انجامید و در جام ملت‌های سال 2014 در تایلند نیز علیرضا وفایی عضو تیم ملی فوتسال ایران بود و این بازیکن نیز آرام آرام جا پای بازیکن بزرگی همچون علی‌اصغر حسن‌زاده می‌گذارد.

در حالی که فوتسال علاوه بر حسن‌زاده و وفایی به محمدحسین کوهستانی نیز امید دارد تا این سه نفر نماینده قم در سفر تیم ملی به قاره امریکا باشند، کوهستانی نیز از جمله بازیکنان شاخص فوتسال استان قم است که تا پیش از جام ملت‌های آسیا مورد توجه کادر فنی تیم ملی بود و حتی همراه با تیم ملی کشورمان به تورنمنت بین‌المللی چین در پائیز سال گذشته نیز اعزام شد و با این تیم درخشش خوبی داشت اما به جام ملت‌ها نرفت تا در انتظار دعوت به تیم ملی فوتسال برای جام جهانی 2016 در کلمبیا باشد.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com