کد خبر ۲۹۹۷۶ انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
با موضوع فلسفه عرفان

کتاب گنجینه معرفت منتشر می‌شود

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از انتشار کتاب گنجینه معرفت فلسفه عرفان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمد روحانی با اشاره به کتاب گنجینه معرفت فلسفه عرفان اظهار کرد: این کتاب مجموعه مقالاتی است که در مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی تهیه شده و در واقع شامل چهار فصل است.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه عرفان دانش نوپایی است که بالندگی آن شناخت آسیب‌ها و ایجاد تحول در علم عرفان متناسب با شرایط کنونی را نوید می‌دهد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مقاله‌های کتاب گنجینه معرفت گفت: ابتدا مقاله‌‌ای با عنوان عرفان اسلامی، بایسته‌ها و کاستی‌ها آورده شده که درآمدی موثر بر این کتاب است سپس از محمد فنایی اشکوری مقاله چیستی فلسفه عرفان ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: علی فضلی مقاله‌ای با عنوان ساختار عرفان اسلامی، یدالله یزدان پناه مقاله‌ای با عنوان عرفان اسلامی و گستره آن، احمد رنجبری مقاله‌ای با عنوان ریشه‌یابی واژه تصوف در قرن اول هجری، مهدی بابایی مقاله‌ای با عنوان عناصر و مولفه‌های عرفان نظری و عملی و حسن معلمی مقاله‌ای با عنوان مبادی تطبیقی عرفان نظری در این کتاب دارد.

روحانی عنوان کرد: فصل دوم مقاله خاستگاه عرفان اسلامی از سید یدالله یزدان پناه،‌ عرفان و شریعت از علی امینی‌نژاد، عرفان اسلامی در فرآیند تعامل دین و فطرت از علی فضلی و عرفان و تصوف در گستره روایت از علی امین‌نژاد تبیین شده است.

وی با بیان اینکه فصل سوم روش‌شناسی عرفان نام دارد، گفت: کشف شهود از مهدی بابایی، حجیت ذاتی و شهود از علی امینی‌نژاد،‌ تاویل عرفانی از سیدیدالله یزدان‌پناه و تجربه دینی و شهود از علیرضا کرمانی مقالات مطرح شده در این فصل است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: فصل چهارم عرفان و دیگر حوزه‌های معرفتی است که نسبت دین، عرفان و فلسفه از سیدیدالله یزدان پناه و نگاهی به وحدت ادیان از چشم‌انداز عرفان از ولی الله عباسی از مباحث مطرح شده در این فصل کتاب است.

وی عنوان کرد: فلسفه‌های مضاف به پژوهش‌های فلسفی و عقلانی گفته می‌شود که به یک موضوع با نگاهی درجه دوم به علم می‌پردازد، بنابراین فلسفه‌ها گامی مضاف به یک علم هستند و گاه مضاف به موضوعاتی که علوم به آن می‌پردازند.

روحانی یادآور شد: پرداختن به فلسفه علوم سبب می‌شود، شناخت کافی از جوانب گوناگون علوم به دست آید و در پرتو آن ثمراتی در عرصه‌های تعلیم و تعلم و پیدا کردن آسیب‌ها و تولید علم حاصل شود.

وی عنوان کرد: در این مجموعه بخشی از مباحث مطرح شده در فلسفه عرفان مطرح می‌شود که چیستی عرفان، خاستگاه و عوامل پیدایی آن، ‌روش‌شناسی و پیوند آن با دیگر قلمروهای معرفتی مطرح می‌شود.

کتاب گنجینه معرفت فلسفه عرفان در 752 صفحه آماده شده و در آینده‌ای نزدیک به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر می‌شود.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com