کد خبر ۳۰۱۳۳ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۵
رئیس اداره حقوقی اوقاف قم :

تصرف ملک وقفی به نام تفکیک اراضی غیر شرعی است

رئیس اداره حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به استفساری که از شورای نگهبان در زمینه تفکیک اراضی وقفی شده است، گفت: اعمال ماده ۱۰۱ روی زمین وقفی غیر شرعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، عارف فرجامی با اشاره به احکام وقف اظهار داشت: در مورد اراضی وقفی یا باید غرامت آن پرداخت شده و از وقف خارج شود و یا باید اجاره بهای آن پرداخت شود که شهرداری هیچ یک از این دو را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به پاسخی که شورای نگهبان به استفسار در مورد اعمال ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها بر زمین‌های وقفی داده است، گفت: طبق نظر شورای نگهبان زمین‌های وقفی پس از تفکیک از ید سازمان اوقاف خارج نمی‌شود.

رئیس اداره حقوقی اوقاف قم با اشاره به اعتراض شورای شهر قم به این قانون اضافه کرد: ما و شورای شهر مجری قانون هستیم و باید در برابر نظر شورای نگهبان تسلیم باشیم.

فرجامی اظهار داشت: اراضی که تبدیل به خیابان می‌شود اجاره بهای اندکی دارد که در بسیاری از موارد شهرداری آن را نپذیرفته و پرونده‌هایی درباره این موضوع در دادگاه در جریان است که قاضی بر اساس همین استفسار شورای نگهبان رأی خود را صادر می‌کند.

رئیس اداره حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به صحبت یکی از اعضای شورای شهر قم درباره ایجاد ارزش افزوده در اراضی وقفی پس از اعمال ماده ۱۰۱ اظهار داشت: این ارزش افزوده مربوط به اوقاف نمی‌شود بلکه بیشترین سود را از این ارزش افزوده شهرداری می‌برد.

وی ادامه داد: وقتی زمینی بایر در گوشه‌ای از شهر افتاده باشد، شهرداری چه درآمدی می‌تواند از آن به دست بیاورد؟ زمین که تفکیک شد، شهرداری پروانه‌های ساختمانی صادر می‌کند و عوارض می‌گیرد پس بیشترین ارزش افزوده ناشی از تفکیک اراضی به شهرداری تعلق می‌گیرد نه اوقاف.

شورای شهر قم در جلسه هفته گذشته خود لایحه تفکیک یک قطعه زمین وقفی را که بنا بود در آن مسکن برای طلاب ساخته شود، تصویب نکرد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com