کد خبر ۳۱۰۴۱ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶

قم درهفته ای که گذشت

حضور رییس مجلس شورای اسلامی ومسوولان کشوری درقم ، افتتاح پروژه های عمرانی و فرهنگی ،دیدار استاندار با خانواده مرحوم فهیمی ازجانباختگان قمی فاجعه منا از جمله رویدادهای مهم هفته گذشته استان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، استاندار قم به مناسبت هفته میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: استان قم زمینه مساعدی در زمینه توریسم مذهبی و گردشگری دارد که هر کدام پیش نیاز خود را دارد و ما نیز در برنامه های استانداری در این زمینه برنامه ریزی می کنیم. سید مهدی صادقی افزود: باید به تناسب نوع نیاز مسافران و زائران امکانات رفاهی و تفریحی را آماده کنیم تا مدت ماندگاری مسافران افزایش یابد و باعث توسعه اقتصادی استان شود.

** رییس مجلس شورای اسلامی که پنجشنبه و جمعه گذشته در استان قم حضور داشت، علاوه بر دیدار با برخی مراجع و علمای قم، چند طرح فرهنگی و عمرانی را افتتاح کرد. علی لاریجانی در آیین افتتاح فاز اول منطقه نمونه گردشگری بین المللی دستجرد اظهار داشت: فرودگاه قم نیمه کاره رها شده است که ما خواستار باز شدن گره این فرودگاه هستیم تا به زودی راه اندازی شود تا از این طریق زائران به صورت مستقیم وارد این استان شوند.

**رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز دراین آیین گفت: به دلیل حضور زائران ایرانی و خارجی در قم، توسعه زیرساخت های گردشگری مذهبی قم در اولویت است. مسعود سلطانی فر افزود: این استان به علت حضور گردشگران مذهبی نقطه استراتژیک است که از نظر اختصاص تسهیلات در کشور اولویت دارد و مورد توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. وی ادامه داد: قم به علت قرار گرفتن در محور مواصلاتی 17 استان باید به استان مقصد تبدیل شود، از این طریق زمان ماندگاری گردشگران در قم را حداقل به سه روز برسانیم.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این آیین گفت: گام های موثری برای توسعه زیرساخت های گردشگری قم از جمله هتل ها، هتل آپارتمان ها و مجتمع های گردشگری صورت گرفته است. عیسی رضایی با اشاره به توسعه زیرساخت های گردشگری قم اظهار داشت: چهار هتل پنج ستاره در استان قم کلنگ زنی شده است و حدود 38 هتل در حال احداث است که هر کدام با پیشرفت های فیزیکی 60 درصدی همراه می باشد.

** پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی قم نیز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته دیدارهایی با مراجع عظام تقلید داشت و در پایان این دیدارها در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با تاسیس صندوق قرض الحسنه امداد، وام های خود اشتغالی مددجویان از 150 میلیون ریال به 200 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد و هیچ سودی نیز از آنها دریافت نمی شود. وی خاطرنشان کرد: تمام وام های کمیته امداد براساس ضوابط شرعی و قانونی و فاقد دریافت سود می باشد، خدمات صندوق قرض الحسنه امداد صرفا برای تامین نیازمندیهای مددجویان است و ارتباطی با کارمندان امداد ندارد.

** مجید صحاف مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز روز پنجشنبه هفته گذشته با سفر به قم درنخستین نشست بزرگ کتابخوان ، ویژه کودک و نوجوان گفت: نیاز است تا کتاب هایی با محتوای مناسب تولید و فضاهایی نیز برای مطالعه و ترویج کتابخوانی ایجاد شود.

**قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر به قم گفت: در دولت تدبیر و امید یکی از اولویت ها، رسیدگی به شهر مقدس قم است. ایرج حریرچی درحاشیه حضور سرزده در مراکز آموزشی درمانی کامکار- عرب نیا و نکویی- هدایتی قم،ابراز امیدواری کرد: هرچه سریعتر با راه اندازی بیمارستان های فرقانی، نیروگاه و بیمارستانی که در جوار بیمارستان شهید بهشتی در حال احداث است و همچنین احداث بیمارستان یک هزار تخت خوابی، در آینده ای نزدیک مشکل کمبود تخت بیمارستانی در قم مرتفع شود.

**معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور نیز پنجشنبه گذشته درآیین افتتاح مرکز بزرگ داده اسلامی امین درقم گفت: شهریور سال گذشته مجموعه ترافیک مصرفی در حوزه اطلاعات 60 ترابایت بوده است که این رقم در مدت مشابه امسال 10 برابر شده است، دراین راستا نیازمند مرکز داده های استراتژیک هستیم.نصرالله جهانگرد با اشاره به اقدام مشترک وزارت خانه های ارتباطات و بهداشت درحوزه آموزش الکترونیک سلامت اظهار داشت:درتلاشیم که در سراسر کشور خدمات سلامت به مردم با یک کارت شناسایی انجام شود و پزشک یا مرکز درمانی کلیه نقاط ایران از یک مرکز تمام اطلاعات پزشکی فرد را بوسیله همان کارت دریافت کند.

**استاندار قم نیز هفته گذشته در دیدار خانواده مرحوم حاج حسن فهیمی از جانباختگان قمی فاجعه منا، با اشاره به کشته و زخمی شدن صدها نفر از هموطنان، افزود: ستاد رسیدگی به واقعه منا در استان قم برای پیگیری مسائل و ارائه خدمات لازم در این خصوص تشکیل شده است. وی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان فاجعه منا، خاطرنشان کرد: شخص رییس جمهوری و مسوولان نظام در قوای مختلف، با جدیت پیگیر علل حادثه هستند.

**رییس پلیس راه قم اظهار داشت: تعداد فوت شدگان ناشی از تصادفات در تابستان امسال در محورهای مواصلاتی این استان نسبت به مدت مشابه پارسال، 21 درصد کاهش یافته است.سرهنگ اردشیر جمشیدی راد افزود: تعداد کل تصادفات جاده ای منجر به فوت در تابستان 18 درصد کاهش و در شش ماه نخست امسال نیز چهار درصد افزایش یافته است. وی از رسانه ها خواست با پیگیری محورهای حادثه خیز و مشکلات این حوزه ها در مرتفع شدن مشکلات، پلیس را یاری کنند.

**فرماندار قم نیز در هفته گذشته در جلسه استانی ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهر قم گفت: یکنواختی شهری به عنوان یکی از حقوق مسلم مردم باید در طرح توسعه پایدار شهر قم مورد توجه قرار گیرد. رضا سیار با اشاره به پروژه باز آفرینی پایدار شهر قم و اینکه این اقدام با تاخیر در حال انجام است، اظهار داشت: در این خصوص به دلیل بی قانونی های صورت گرفته ، دولت به ناچار مجبور است از محل اعتبارات محلات قدیمی و سنتی اصیل برای بهسازی سکونتگاه های غیر رسمی استفاده کند.

** نایب رییس شورای اسلامی شهر قم،نیز دراین جلسه گفت: بحث سامان دهی بناهای احداث شده زیر دکل های برق باید با جدیت بیشتری پیگیری شود. حسن بختیاری با بیان اینکه سکونتگاه های غیررسمی یکی از مهمترین دغدغه های مجموعه مدیریت شهری قم طی چند سال گذشته بوده است،اظهار داشت: یکی از مصوبه های سفر هیات دولت به استان در دولت گذشته تخصیص 32 هکتار برای سکونتگاه های غیر رسمی درمجموعه شهر قم بود که متاسفانه این طرح پس از گذشت چندین سال هنوز اجرایی نشده، لذا دستگاه های مسوول از جمله راه و شهرسازی باید این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

**مدیرکل راه و شهر سازی قم نیز دراین جلسه گفت: حدود 2 هزار هکتار از 12 هزار و 700 هکتار محدوده قانونی قم را بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی تشکیل می دهد. محسن بهشتی افزود: حدود یک ششم جمعیت قم نیز در این بافت ها ساکن هستند.وی تصریح کرد: قبل از تشکیل ستاد مذکور در هر کدام از بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی استان اقداماتی غیر کارشناسانه برای بهسازی آنها صورت می گرفت، ولی از سه سال قبل سند ملی نوسازی و بهسازی این بافت ها تهیه، و در سال 93 به تصویب هیات وزیران رسید و به استان ها ابلاغ، و در قالب آن ستادهای استانی نیز تشکیل شد تا فعالیت های خود را در چهارچوب این سند پیگیری نمایند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com