کد خبر ۳۵۴۳۰ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان قم:

ارائه مباحث خودمراقبتی از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی جلوگیری می‌کند

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان قم گفت: ارائه مباحث خودمراقبتی از مراجعه غیرضروری افراد به مراکز درمانی و پزشکی جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، مجید گلشیری ظهر امروز در نشست مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با مشاوران بانوان در ادارات استان که در تالار امام رضا (ع) فرمانداری قم برگزار شد، با اشاره به طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اظهار کرد: این طرح برای حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح و بنا شد مکان‌هایی که مردم سکونت دارند، خدمات اولیه سلامت به آنها ارائه شود.

وی با اشاره به اهمیت شهر قم گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم پیشنهاد کرد طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت برای کلانشهر قم اجرایی شود که سال گذشته این امر محقق شد.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: در این طرح بنا شده که خدمات به صورت فعال ارائه شود، یعنی منتظر نشویم کسی به ما مراجعه کند و از ما طلب خدمات داشته باشد.

وی به سرشماری صورت گرفته در ماه رمضان امسال اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعات 16 مرکز بهداشتی و درمانی در شرایط جدید به 41 مرکز سلامت جامعه و پایگاه‌های بهداشتی از 26 به 138 پایگاه سلامت افزایش پیدا کرد.

گلشیری تاکید کرد: ‌باید خدمات به صورت فعال ارائه شود تا افراد مجبور نباشند از محدوده دور به نزدیک‌ترین پایگاه برسند، بنابراین بر اساس پوشش جمعیتی منطقه پایگاه برای آنها تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در دی ماه استقرار مراکز سلامت جامعه و پایگاه‌های سلامت انجام شد، گفت:‌ طی بازدیدهای دوره‌ای اشکالات، ایرادات و تجهیزات ارائه و نیروی انسانی تامین شد و پایگاه‌های سلامت به ارائه خدمات می‌پردازند.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه ‌افراد با مراجعه به این پایگاه‌ها و تشکیل پرونده خانوار زیر پوشش قرار می‌گیرند، عنوان کرد: در نخستین غربالگری، بسیاری از بیماری‌ها شناخته می‌شود، زمانی که بیماری‌ها شناسایی شد، در حقیقت درمان بیماری سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی بحث خودمراقبتی را مورد توجه قرار داد و افزود: به همت همشهریان و به ویژه گروه‌ها و تشکل‌ها می‌توانیم روزی شاهد باشیم با ارائه مباحث خودمراقبتی در زمینه مسائل جسمانی، روحی و روانی، عاطفی و اجتماعی از مراجعه‌های غیرضروری به مراکز درمانی و پزشک جلوگیری شود.

گلشیری خاطرنشان کرد: خودمراقبتی با خوددرمانی تفاوت دارد،‌ بنا است تشکل‌هایی در حوزه‌های فردی، سازمانی، اجتماعی و خودیاری تشکیل دهیم و بگوییم این افراد به عنوان کسانی هستند که در حوزه خودمراقبتی فعالیت‌هایی را ارائه می‌کنند که این فعالیت‌ها به سطح سواد سلامت مردم کمک می‌کند تا بار مراجعات و هزینه درمان کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و کبد چرب در قم بسیار شایع است، گفت: اگر بتوانیم در مراحل اولیه با توصیه‌های ارائه شده این بیماری‌ها را شناسایی و آموزش‌های لازم را در ارتباط با آنها ارائه کنیم، موفق می‌شویم بار افزایش این بیماری‌ها را کاهش دهیم.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان قم یادآور شد: سطح آگاهی‌ها باید افزایش پیدا کند و آموزش‌ها هدفمند ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تمام تلاش ما این است که سفیران سلامت آموزش‌های لازم را دریافت کنند و به عنوان پیک‌های بهداشتی فعالیت‌ها و توصیه‌هایی داشته باشیم تا به بهبود سلامت مردم کمک کند.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com