کد خبر ۳۹۰۶۷ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۴
آیت‌الله علوی‌گرگانی عنوان کرد

استفاده صحیح از عقل وسیله‌ای برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی

یکی از مراجع تقلید گفت: اگر کسی به صورت صحیح از عقل بهره ببرد، سعادت دنیا و آخرت نصیبش خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی ظهر امروز در دیدار با مدیر مسؤول نشریه سینمای خانگی اظهار کرد: خداوند تبارک‌ و تعالی، عالم را به‌عنوان ابزاری برای تبعیت انسان از عقل آفرید.

وی افزود: خداوند بین تمام موجودات عالم، تنها به انسان عقل داد تا به‌وسیله آن راه و روش بهتر زندگی کردن را درک کند و در این راه ابزاری گذاشته تا انسان از عقل بهره ببرد و این ابزاری که خداوند در اختیار انسان قرار داده است در هر دو جنبه به کار می‌رود و شخصی از این ابزار بهره می‌برد و به‌وسیله آن سعادت و خوشبختی می‌رسد و دیگری از همین ابزار بهره می‌برد و دچار شقاوت و نگون‌بختی می‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: خداوند برای اینکه انسان در این دنیا بتواند به شیوه مناسب از عقل بهره ببرد، پیامبرانی از جنس خود انسان‌ها مبعوث کرد، تا راهنمایشان باشد و آنان را به سعادت دنیوی و اخروی برساند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی بیان کرد: عقل انسان گاهی اوقات در ادراک یک موضوع دچار ابهام می‌شود و نمی‌داند در این مورد، چگونه از عقل بهره ببرد به همین دلیل به یک هادی احتیاج دارد که وی راهنمایی کند که از چه راهی برود.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کمی تأمل‌ کنیم متوجه خواهیم شد آن دسته از افرادی که زیر نظر استاد دوره دیدند مبنای قوی و محکمی در استدلالات خود دارند و این نشان می‌دهد در همه مسائل نیاز به راهنما داریم.

آیت‌الله علوی‌گرگانی اضافه کرد: هرکسی از روش‌های الهی در انجام امور خویش بهره ببرد و از کسانی که در همان امور سر رشته دارند مشورت و راهنمایی بطلبد موفق خواهد شد ولی کسانی که از روش‌های الهی بهره نبرند، گرفتار نفس سرکش می‌شوند.

وی با بیان اینکه قدرت عقل رسیدن به فقاهت و کمال است، بیان کرد: خداوند صاحب قدرت عظیم در جهان است و نمایندگانی را که برای هدایت انسان‌ها می‌فرستد همگی به علم و کمال مجهز هستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کسانی که از ابزار علم و کمال در راه استفاده از عقل بهره نمی‌برند گرفتار نفس سرکش شده و خوی وحشی‌گری دارند و به خود اجازه می‌دهند که به دیگران ظلم کنند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در بخش پایانی سخنان خویش یادآور شد: اگر می‌خواهید در سینما به اهل‌بیت (ع) نزدیک شوید باید تجربه و تحلیل کنید کدام راه به آنچه خداوند دستور داده نزدیک‌تر است و در این زمینه تلاش کنید از نظرات بزرگان دینی بهره ببرید تا نتیجه کار شما بیش‌ از پیش مطلوب شود.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com